اسامي ۲۰ دانشگاه برتر جهان

رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري با اشاره به انتشار گزارش جديدترين رتبه بندي دانشگاهها بر اساس بالاترين استنادات، گفت: ۲۰ دانشگاه برتر جهان بر اساس بالاترين استنادها معرفي شدند.

دكتر جعفر مهراد در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اين خبر افزود: تامسون رويترز رشته هاي مختلف را در ۲۲ مقوله موضوعي جمع و نمايه سازي كرده است و بر اين اساس، پر استناد ترين موسسات آموزش عالي و پژوهشي را كه جزو يك درصد بالا محسوب مي شوند از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۹ بر حسب تعداد استنادها رده بندي كرده است.

رئيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام ISC ، گفت: بر همين اساس ۲۰ مؤسسه آموزش عالي و تحقيقاتي برتر از ميان ۴ هزار و ۵۰ مؤسسه در سطح جهان برگزيده شدند.

وي يادآور شد: از بين ۲۰ موسسه برتر، ۱۴ مورد در آمريكا، ۳ دانشگاه در انگلستان و يك دانشگاه در كشورهاي كانادا، ژاپن و آلمان قرار دارند. اين موسسات حجم بسيار بالايي از مقالات را منتشر مي كنند به طوري كه ۶ مؤسسه برتر بيش از يك ميليون استناد و ۱۴ مؤسسه ديگر بيش از نيم ميليون استناد را به خود اختصاص داده اند.

مهراد اضافه كرد: دانشگاه هاروارد با ۹۵ هزار و ۲۹۱ مقاله و با مجموع ۲.۵۹۷.۷۸۷ بار استناد تا سال ۲۰۰۹ در مقام اول جاي گرفته است. سهم عمده استنادها در دانشگاه هاروارد به رشته هاي علوم بهداشتي و زيستي مربوط مي شود . ۵ رشته برتر از نظر شمار استنادها شامل پزشكي باليني، بيولوژي مولكولي و ژنتيك، بيولوژي وبيوشيمي، علوم اعصاب و رفتار، و ايمني شناسي است.

وي گفت: هاروارد در علوم طبيعي نيز رتبه هاي بالاتري را به خود اختصاص داده است. اين دانشگاه در بين رشته هاي فيزيك، شيمي، اقتصاد و بازرگاني، علوم زمين، محيط زيست و اكولوژي، رياضيات و علوم رايانه در بين ۲۰ مؤسسه برتر جهاني قرار دارد.

رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري افزود: دانشگاه هاروارد در تحليل استنادي درباره Underage/College Drinking رتبه اول را كسب كرده است و پژوهشگر اين موضوع با نام Henry Weschler مقام اول پژوهشگري را در اين حوزه به خود اختصاص داده است. همچنين در موضوع آلزايمر نيزDennis Selkoeاز برترين پژوهشگران محسوب مي شود.

جدول برترين دانشگاهها

رتبه نام موسسه تعداد مقالات تعداد استنادات برتري رشته دانشمندان برتر
اول دانشگاه هاروارد ۹۵ هزار و ۲۹۱ مقاله ۲.۵۹۷.۷۸۷ استناد پزشكي باليني، بيولوژي مولكولي و ژنتيك، بيولوژي وبيوشيمي، علوم اعصاب و رفتار، و ايمني شناسي
تحليل استنادي:Henry Weschler
موضوع آلزايمر: Dennis Selkoe
موضوع ديابت: Ronald Kessler و David Nathan

دوم مؤسسه ماكس پلانك ۶۹ هزار و ۳۷۳ مقاله ۱.۳۶۶.۰۸۷ استناد فيزيك، شيمي، علوم فضا، بيولوژي مولكولي، ژنتيك و بيوشيمي

سوم دانشگاه جان هاپكينز ۴۵ هزار و ۲۲ مقاله ۱.۲۲۲.۱۶۶ استناد - پژوهشگر برتر:Stephen Baylin و John Herman

چهارم
دانشگاه واشنگتن

۵۴ هزار و ۱۹۸ مقاله ۱.۱۴۷.۲۸۳ استناد - پژوهشگر علوم زمين و فضا :Minze Stuiver

پنجم
دانشگاه استنفورد

۴۸ هزار و ۸۴۶ مقاله ۱.۱۳۸.۷۹۵ استناد موضوع خاص " ابر رساناها با درجه حرارت بالا " پژوهشگر رياضي : Robert Tibshiran

ششم
دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس

۵۵ هزار و ۲۳۷ مقاله، ۱.۰۷۷.۰۶۹ استناد - پژوهشگران رشته علوم فضا و Microwave Background Radiation : ادوارد رايت
هفتم
دانشگاه ميشيگان

۵۴ هزار و ۶۱۲ مقاله ۹۴۸ هزار و ۶۲۱ استناد - -
هشتم
دانشگاه بركلي

با ۴۶ هزار و ۹۸۴ مقاله ۹۴۵ هزار و ۸۱۷ استناد - -
نهم دانشگاه كاليفرنيا در سانفرانسيسكو ۳۶ هزار و ۱۰۶ مقاله ۹۳۹ هزار و ۳۰۲ استناد - -
دهم دانشگاه پنسيلوانيا - - - -
يازدهم
دانشگاه ژاپن

دوازدهم
دانشگاه كاليفرنيا در سان ديه گو

۴۰ هزار و ۷۸۹ مقاله ۸۹۹ هزار و ۸۳۲ استناد - -
سيزدهم دانشگاه تورنتو كانادا - - - -
چهاردهم
دانشگاه يونيورسيتي كالج لندن

پانزدهم
دانشگاه كلمبيا (آمريكا)

شانزدهم
دانشگاه ييل (آمريكا)

هفدهم
انستيتو تكنولوژي ماساچوست (آمريكا)

هجدهم
دانشگاه كمبريج (انگليس)
دانشگاه ويسكانسين (آمريكا)

نوزدهم
دانشگاه آكسفورد (انگليس)

مهراد خاطرنشان كرد: مؤسسه ماكس پلانك با ۶۹ هزار و ۳۷۳ مقاله كه ۱.۳۶۶.۰۸۷ بار مورد استناد قرار گرفته اند در جايگاه دوم نشسته است. در اين موسسه حوزه علوم طبيعي با رشته هاي فيزيك، شيمي و علوم فضا پر استنادترين رشته ها به حساب مي آيند. درواقع اگر دقيق تر بيان كنيم، ماكس پلانك در فيزيك و علوم فضا رتبه اول و در شيمي حائز رتبه دوم است. بيولوژي مولكولي و ژنتيك و بيولوژي و بيوشيمي جزو ۵ رشته برتر اين مؤسسه محسوب مي شوند كه از اين نظر ماكس پلانك را در مجموع از نظر اين دو رشته در رتبه دوم قرار مي دهد.

وي درباره رتبه دانشگاه جان هاپكينز در ميان ۲۰ مؤسسه برتر، گفت: اين دانشگاه در مقام سوم قرار دارد و با ۴۵ هزار و ۲۲ مقاله توليد كرده است كه اين تعداد مقاله ۱.۲۲۲.۱۶۶ بار استناد دريافت كرده است. دانشگاه جان هاپكينز در رشته Epigenetics برترين مؤسسه است و دو پژوهشگر برتر آن يعني Stephen Baylin و John Herman به ترتيب مقام هاي اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري گفت: رتبه چهارم به دانشگاه واشنگتن با ۵۴ هزار و ۱۹۸ مقاله و با كل ۱.۱۴۷.۲۸۳ بار استناد تعلق دارد. در دپارتمان علوم زمين و فضا مربوط به اين دانشگاه، Minze Stuiver يكي از ۲۰ دانشمند پر استناد در علوم زمين است.

وي يادآور شد: نخستين دانشگاه از پنج دانشگاه كاليفرنيا موجود در اين رده بندي دانشگاه استنفورد با مجموع ۴۸ هزار و ۸۴۶ مقاله و كل ۱.۱۳۸.۷۹۵ بار استناد داراي رتبه پنجم است. پژوهشگر رتبه دوم در رشته رياضي يعنيRobert Tibshiranوابسته به اين دانشگاه بوده و دانشگاه استنفورد در موضوع خاص " ابر رساناها با درجه حرارت بالا " با توليد ۷۴ مقاله (با ۳۱۲۰ بار استناد ) در بين ۴ مؤسسه برتر دنيا قرار دارد.

مهراد اظهار داشت: آزمايشگاه ملي لس آلموس، دانشگاه توكيو و آزمايشگاه ملي اوك ريج به ترتيب با توليد ۲۱۱ مقاله (۳۴۱۵ استناد)، ۲۶۳ مقاله (۳۲۹۹ استناد)، ۲۷۳ مقاله (۳۱۳۳ استناد)، به ترتيب داراي رتبه هاي اول تا سوم در اين حوزه هستند.

وي با اشاره به ساير دانشگاهها در جمع ۲۰ دانشگاه برتر با بالاترين استنادها به مهر گفت: دومين دانشگاه كاليفرنيا كه داراي رتبه ۶ بوده دانشگاه كاليفرنيا در لس آنجلس است. اين دانشگاه با ۵۵ هزار و ۲۳۷ مقاله، در مجموع ۱.۰۷۷.۰۶۹ بار مورد استناد قرار گرفته است. يكي از پراستنادترين پژوهشگران در رشته علوم فضا و پژوهشگر رتبه اول در موضوع Microwave Background Radiation ، ادوارد رايت است كه به بخش آسترونومي و آستروفيزيك اين دانشگاه وابسته است.

رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري گفت: ساير دانشگاه هاي كاليفرنيا عبارتند از دانشگاه بركلي در رتبه ۸ با ۴۶ هزار و ۹۸۴ مقاله و ۹۴۵ هزار و ۸۱۷ استناد، دانشگاه كاليفرنيا در سانفرانسيسكو در رتبه ۹ با ۳۶ هزار و ۱۰۶ مقاله با ۹۳۹ هزار و ۳۰۲ استناد و دانشگاه كاليفرنيا در سان ديه گو در رتبه ۱۲ با ۴۰ هزار و ۷۸۹ مقاله و ۸۹۹ هزار و ۸۳۲ استناد هستند.

وي افزود: در ميان ۲۰ دانشگاه ها برتر، دانشگاه ميشيگان در رتبه ۷ با ۵۴ هزار و ۶۱۲ مقاله با مجموع ۹۴۸ هزار و ۶۲۱ بار استناد قرار دارد.

مهراد خاطرنشان كرد: سهم پزشكي باليني با ۱۶ هزار و ۳۱۴ مقاله و با ۳۲۴ هزار و ۷۰۱ بار استناد در بين استنادهاي دانشگاه ميشيگان قابل توجه است. رتبه ۱۰ مربوط به دانشگاه پنسيلوانيا است.

وي گفت: در اين فهرست دانشگاه ژاپن در رتبه ۱۱، دانشگاه تورنتو كانادا در رتبه ۱۳ و سه دانشگاه انگليسي يونيورسيتي كالج لندن در رتبه ۱۴، دانشگاه كمبريج در رتبه ۱۸ و دانشگاه آكسفورد در رتبه ۱۹ قرار دارند. همچنين دانشگاههاي آمريكايي كلمبيا در رتبه ۱۵، دانشگاه ييل در رتبه ۱۶، انستيتو تكنولوژي ماساچوست در رتبه ۱۷ و دانشگاه ويسكانسين در رتبه ۱۸ اين فهرست قرار دارند.

وي گفت: دو پژوهشگر رشته ديابت از جمله Ronald Kessler و David Nathan جزو دانشمندان برتر اين دانشگاه هستند


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 25 شهريور 1390برچسب:دانشگاه برتر دنیا,
ارسال توسط علی زیزار

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 11
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 185
بازدید کل : 16837
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->